Cases
We doen dagelijks ervaring op in de aanpak van omgevingsvraagstukken: van lokale pilot tot grote gebiedsontwikkeling. Hier lees je over de uitdagingen en ervaringen van experimenten. Meer weten? Neem contact op met de persoon in het artikel of filmpje.
Limburgse Leefbaarheidsaanpak van start
30 oktober jl. zijn drie subsidieregelingen, bedoeld voor initiatieven op het gebied van leefbaarheid, opengesteld: één voor kleinschalige (inwoners)initiatieven, één voor initiatieven van verengingen, stichtingen en coöperaties en één voor gebiedsgerichte publieke initiatieven. Hiermee start de Limburgse Leefbaarheidsaanpak. Projecten, zoals het aanleggen van een speelveld, moestuin of het bouwen van een buurtkeuken komen in aanmerking voor deze subsidie, maar ook de kookworkshop die gegeven wordt in de buurtkeuken.
Michael Theuns, gedeputeerde Provincie Limburg: “Met deze regelingen willen we zo veel mogelijk mensen stimuleren met initiatieven te komen die bijdragen aan de leefbaarheid in hun straat of buurt. Want het zijn juist de inwoners die weten waar behoefte aan is en niet de overheden. Laten we samen zorgen dat de leefbaarheid in onze Limburgse steden en dorpen in stand blijft en zelfs verbetert.”
De subsidieregelingen
Kleinschalige (inwoners)initiatieven
Met deze regeling wordt mogelijk gemaakt dat (een aantal) burgers, eigenaarschap nemen voor de leefbaarheid in hun straat of buurt. Een van de uitgangspunten van de Leefbaarheidsaanpak is immers dat de burger zelf het beste weet waar behoefte aan is in zijn of haar buurt. Hierbij kan gedacht worden aan inzaaien met bloemen, meubilair in publieke ruimtes en sport- en spelelementen, waarbij het subsidiebedrag tussen de €2.500 en €5.000 ligt.
Initiatieven verenigingen, stichtingen en corporaties
Leefbaarheid kan niet zonder sociale interactie. In steden en dorpen zijn vaak meerdere verenigingen, stichtingen en coöperaties actief, die sterk bijdragen aan het organiseren, behouden en versterken van het sociaal weefsel. Zij hebben een thuisbasis in gemeenschapsvoorzieningen en ontmoetingsplekken. Denk aan initiatieven, zoals een gemeenschapstuin, het inrichten van een repaircafé of kookworkshops voor gezinnen in geldzorgen. Het subsidiebedrag bedraagt tussen de € 5.000 – € 120.000,-.
Gebiedsgerichte publieke initiatieven
Met deze gebiedsgerichte aanpak wordt ingezet op de verbetering van de leefbaarheid in dorpen en steden. Dan gaat het om meerdere initiatieven met een langere doorlooptijd. Gemeenten, corporaties en maatschappelijke organisaties zijn op dit schaalniveau het beste bekend met de leefbaarheidsbehoefte van het betreffend gebied. Bij deze initiatieven is de gemeente de contractpartner die een Leefbaarheidsakkoord met de Provincie sluit. Denk hierbij aan het opwaarderen van de publieke ruimte of het klimaatbestendig maken van straten en pleinen. Hierbij is per gemeente maximaal €1.000.000 beschikbaar, vanuit een maximaal budget van €20.000.000.
Meer informatie
Meer informatie over deze subsidieregelingen is te vinden via Limburgse Leefbaarheidsaanpak(verwijst naar een andere website)(opent externe website).
Elke Limburger telt
Leefbaarheid is een centraal thema in het coalitieakkoord ‘Elke Limburger telt’. Het is belangrijk dat we als overheid midden in de samenleving staan en per gebied bekijken wat nodig is om de leefbaarheid in stand te houden en zelfs te verbeteren.
Hulpmiddel voor toekomstbestendig beleid
Analyse intensieve veehouderij in Peel en Maas
In juni 2018 is de Analyse intensieve veehouderij in Peel en Maas gepubliceerd. “De analyse is een hulpmiddel om ons beleid toekomstbestendig te maken en een voorbereiding op de Omgevingswet”, vertelt Martijn Vervaet, Adviseur Omgevingsontwikkeling van gemeente Peel en Maas.
Op verzoek van de gemeenteraad is de gemeente bezig met het Proces herijking en monitoring beleid intensieve veehouderij. “Met dit proces evalueren we in 3 fasen het huidige beleid, dat stamt uit 2011. De eerste fase was een kennisverdieping met de gemeenteraad. In fase 2 hebben we de bestaande situatie van de intensieve veehouderij geïnventariseerd. Daarvan is de analyse het eindresultaat. In de derde fase gaan we kijken naar doelen en instrumenten.”
Met eigen mensen
“Normaal gesproken huur je een extern adviesbureau in om een analyse op te stellen. Maar wij hebben het met eigen mensen gedaan en het zelf gepresenteerd aan de raad. Hierdoor is er bij iedereen veel meer inzicht ontstaan. Voorheen zagen we alleen een puzzelstukje, nu zien we de hele puzzel. Het rapport laat zien dat iemand een radertje is in een geheel. En wat het effect is op de omgeving wanneer op 1 plek iets gebeurt. Het is een goed hulpmiddel om intern en met ondernemers gesprekken te voeren, bijvoorbeeld over waar schaalvergroting mogelijk is.”
Voorbereiden op Omgevingswet
“Met dit proces bereiden we ons ook voor op de Omgevingswet. We hebben bijvoorbeeld veel tijd en energie gestoken in het ontsluiten en analyseren van data, wat straks alleen maar belangrijker wordt. We ervaren nu hoe data een hulpmiddel kunnen zijn in het evalueren van beleid en het maken van nieuw beleid.”
Toekomstbestendig
“Dit proces moet ook de vraag beantwoorden of ons beleid op het gebied van intensieve veehouderij toekomstbestendig is. Ik verwacht dat monitoring nog meer onderdeel gaat uitmaken van beleidvorming en dat het een continu proces wordt van evalueren en bijschaven. De uitdaging is om dit gezamenlijk te doen. Om aan de keukentafels te praten met ondernemers en te vragen wat hun doelen zijn. Om als volwaardige partners op te treden, op basis van vertrouwen. Ik verwacht dat we als gemeente meer pro-actief worden en ondernemers helpen bij het maken van keuzes.”
De volledige Analyse intensieve veehouderij in Peel en Maas is te downloaden via peelenmaas.nl.
- #Buitengebied
- #Peel en Maas
- #Veehouderij